dissabte, 6 de gener del 2018

UNA PETITA HISTÒRIA DE REIS


Avui La Teresa s’ha retrobat amb la Paquita , anava acompanyava de la filla i els dos néts petits,  en la cavalcada  dels Reis del poble. Els menuts amb cara d’angelets, i el fanalet a la mà,  guaitaven entre embadalits i atemorits aquelles cares de patges i mags, que repartien caramels entre els petits.

Les dues dones després de saludar-se es van posar a parlar com velles amigues, mentre la filla tenia cura dels infants. Encara que feia anys que era fora, la Paquita,  de tant en tant venia al poble per  veure la germana petita i la família. Com sempre també li deia,

      ¾    Teresa. Tota la vida recordaré  aquells Reis de l’any 58.
      ¾    Jo tampoc mai oblidaré la teva cara entre  sorpresa i incredulitat.
      ¾    La veig reflectida, primer en els fills i ara  en la dels meus néts, cada any per  aquestes dates.

El vespre a casa la Teresa pensava en aquella nena , la Paquita i amb la seva família , que feia dos  mesos havien arribat de Granada. La mare embarassada de nou i amb dos fills petits de sis i quatre anys, on només treballava el pare. Vivien en un pis  al portal del costat. Aquell 5 de gener de fa tants anys, ella havia sortit de la  fabrica de treballar i la petita  arribava a casa amb una barra de pa a les mans.  Quan es van creuar, pregunta obligada,
¾    Hola maca. Que et passaran els Reis?
      ¾    Res. Els reis només porten coses als nens rics, la mare amb prou feines pot comprar menjar – i va entrar de presa al portal.

La Teresa la va colpir molt aquella resposta d’adulta en una  nena de sis anys.  Després de donar-hi moltes voltes,  cap al vespre va anar a la botiga de la cantonada, que a més de queviures també venien joguines i va comprar una bonica nina per 20 pessetes.  A casa tenia un vell camió del seu germà, ja gran, força ven conservat; el va netejar i abrillantar i també el va embolicar pel germà de la Paquita.

El matí del dia 6, la Teresa es va presentar a casa de la veïna, amb els dos paquets pels menuts. És impossible descriure, primer la sorpresa, després  l’alegria i la felicitat d’aquells infants i també l‘emoció d’uns pares humils. La  Paquita, que ja s’havia conformat amb la seva sort, plorava d’alegria, mentre repetia... una nina una nina! El que sempre he desitjat. Poder ser  com les altres nenes  de  l’escola i tenir una nina per mi sola...gràcies...gràcies... i abraçava a la Teresa i l’omplia de petons, el nen abraçat al camió, s’havia evadit de tot i estava al seu món.

La Teresa també recorda com desprès de tenir la nova germana, la mare va entrar a treballar a la fàbrica i les coses els van anar millorant, i al cap d’un any, els petits d’aquella família van poder tenir algun petit regal per Reis., encara que per la Paquita , aquella nina, va ser la de la seva infantesa i la va cuidar i va jugar-hi molts anys, i després va passar a la seva germana petita.   

05/01/2018/

2 comentaris:

  1. Una història molt entranyable, ben segur repetida en moltes famílies i no només les que venien de fora...A casa ens duien quatre cosetes i l'endemà dels Reis quan totes les nenes ho ensenyaven a l'escola, jo em preguntava, perquè si m'havia portat més bé que moltes companyes, elles tenien unes nines que semblaven de veritat i un fotimer de joguines boniques, jo una fireta de coses de cuina , o alguna piloteta i quan queia una nina era de les senzilles...Al cinc anys vaig descobrir la veritat de la màgia dels Reis i em vaig sentir alliberada...No tenia res a veure amb el meu comportament i ho vaig acceptar molt bé!!!
    Petonets Anna i molt bon Any Nou.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs si M. Roser, és una història real que va passar a una amiga meva i ben segur com dius, que en passaven forces abans i ara d'aquestes vivencies. jo també soc d'aquestes que com tu sempre pasaven alguna petita cosa, però res de les coses cares que demanavem.
      Per cert que ja tinc al teu llibre. L'he començat a fullejar, sembla molt interessant.
      Una abraçacada i que aquest Nou Any , sigui millor o igual al que hem acabat.

      Elimina